Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny. Členské země EU dnes definitivně schválily normu, která od zmíněného data prakticky znemožňuje prodej nových aut s pohonem na benzinových, naftu, ale i na CNG a LPG a ani s hybridním pohonem.
Souhlasu unijních ministrů s dlouho diskutovanými pravidly předcházela dohoda Německa s Evropskou komisí, která vytváří prostor dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy, tedy takovými, jejichž celková bilance emisí CO2 je neutrální.
Proti se dnes vyslovilo pouze Polsko, Itálie, Rumunsko a Bulharsko se hlasování zdržely. To však k zablokování pravidel nestačilo. Protože s normou již dříve souhlasili i europoslanci, může nyní vstoupit v platnost.
Norma, jejíž podobu dohodlo koncem října české předsednictví, vedle nulových emisí CO2 od roku 2035 zavádí také postupný cíl snížit jeho zplodiny do konce tohoto desetiletí o 55 % proti hodnotám z roku 2021.
Německá vláda schválení zákazu blokovala dokud si nevybojovala výjimky pro využívání motorů na syntetická paliva, označovaná také jako e-paliva. K německému požadavkům se přidaly i další země včetně České republiky, čímž pro Německo zajistily dost hlasů pro zablokování návrhu. Komise a německá vláda v sobotu oznámily, že se podařilo najít kompromis. Itálie se do textu neúspěšně pokusila prosadit podporu i pro biopaliva, ale neuspěla.
Aby se vyhovělo požadavkům Německa umožní EU po roce 2035 registrovat automobily poháněné výhradně e-palivy. To znamená, že musí být vybaveny technologií, která zabrání nastartování vozu pokud je poháněn benzinem nebo naftou. Taková technologie v současné době neexistuje. Zda se podnikavému člověku podaří s technologií manipulovat a pohánět svůj vůz levnějšími fosilními palivy se teprve uvidí, ale je to velmi pravděpodobné.
Co jsou to e-paliva?
E-paliva, jako je e-kerosin, e-metan nebo e-metanol, se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí obnovitelné elektřiny nebo elektřiny bez emisí CO2. Tato paliva při spalování v motoru uvolňují CO2 do atmosféry. Myšlenka však spočívá v tom, že tyto emise se rovnají množství, které bylo při výrobě paliva z atmosféry odčerpáno - celkově je tedy palivo CO2 neutrální.
Z plánu na vynětí vozů na e-paliva z plánovaného zákazu vozidel se spalovacími motory z prodeje v Evropské unii v roce 2035 budou těžit jen výrobci exkluzivních vozidel jako jsou Ferrari a Porsche.
28.3.2023
Euractiv
Foto: Porsche