Progresivní digitalizace už dávno dorazila i do kokpitů vozidel. Mnoho automobilek vydává dotykové displeje za vrchol digitálního komfortu. Tam, kde se ještě před několika lety k interakci mezi řidičem a vozidlem používaly fyzické (otočné) spínače a tlačítka s hmatovou zpětnou vazbou, v moderních vozidlech převládají dotykové displeje a dotyková tlačítka.
Otazníky nad dotykovými displeji
Může tento vývoj vést ke zvýšení rizik v silničním provozu? Není neobvyklé, že ovládací prvky jsou špatně dostupné pokud jsou schované někde v menu. Jejich hledání odvádí pozornost, zvláště v neznámých vozidlech. Bezpečnostní experti proto vyjadřují obavy.
Pro zprávu o bezpečnosti silničního provozu 2023 „Technologie a lidé“, která podrobněji zkoumá četné problémové oblasti v oblasti rozhraní člověk-stroj, uskutečnila expertní organizace DEKRA mimo jiné studii testovacích osob v různých kokpitech.
„Inovativní technologie dotykových displejů s inteligentním vedením uživatele v zásadě snižují počet nesprávných zadání a čas zadávání, což znamená, že lze současně minimalizovat rizika pro bezpečnost silničního provozu, například kvůli rozptýlení. Nebezpečí tu rozhodně existuje,“ připouští dopravní psycholog DEKRA Dr. Thomas Wagner.
Nicméně Wagner dodává: „To je jen jedna strana mince. Kvůli nedostatku hmatové odezvy na dotykových displejích v moderních vozidlech se může doba rozptýlení prodloužit, protože je obvykle nutný delší pohled.“
Další problém dopravní psycholog vidí v tom, že každý výrobce si sám definuje, jak vypadá intuitivní vedení uživatele při ovládání vozidla přes dotykový displej. Proto existují značné rozdíly v orientaci v menu a pojmenování. Pro řidiče, kteří jezdí s vozidly od různých výrobců, například při používání aut z půjčovny nebo sdílení, jsou tak problémy nevyhnutelné.
Rozčarování z moderní techniky
Aby bylo možné ukázat, jaké komplikace moderní provozní koncepce v dnešních vozidlech skutečně představují, výzkum nehod DEKRA Accident Research v testu zadal 80 lidem provozní úkoly související s bezpečností ve dvou testovacích vozidlech. Jako příklad byly vybrány dvě generace modelu s vysokými prodejními čísly a novými registracemi v Německu. To zajistilo, že testované osoby nebyly konfrontovány se dvěma zcela odlišnými provozními filozofiemi. U dvou testovacích vozidel byl věkový rozdíl deset let (roky výroby 2012 a 2022). Testy se uskutečnily ve stojícím vozidle se zapnutým zapalováním.
Mezi úkoly, které bylo třeba zvládnout, patřilo zapínání stěračů, větrání čelního skla, ovládání rádia, vyhřívání zadního okna, zapnutí potkávacích nebo mlhových světel. Ukázalo se, že subjekty v novějším vozidle potřebovaly na všechny úkoly v průměru mnohem víc času – v některých případech dokonce víc než dvojnásobek. Pokud se příslušný provozní úkol nepodařilo vyřešit do 30 sekund, test byl přerušen. Tento případ se přihodil podstatně víc subjektům v novějším vozidle.
Celkově byla většina testovaných osob zmatena konceptem ovládání novějšího testovacího vozidla. Stěžovala si na reakční dobu dotykového displeje a dotykových tlačítek a také na nedostatek haptické zpětné vazby, zejména u citlivých tlačítek. Testované osoby ohodnotily potřebu úsilí o učení, které nové provozní koncepty vyžadují od řidičů, jako poměrně vysokou – zejména ze strany starších lidí. Moderní koncepce ovládání tak může také představovat bezpečnostní problém. Platí to zejména pro lidi, kteří nosí brýle na čtení, protože bez těchto brýlí nerozeznají ovládání, ale s těmito brýlemi už nemohou sledovat dění na silnici, protože na velkou vzdálenost téměř nic nevidí.
Úkol pro výrobce vozidel
Podle dopravního psychologa stojí výrobci a vývojáři vozidel před velkým úkolem: „Na jedné straně by ovládání mělo být co nejvíce intuitivní a zároveň musí být do konceptu ovládání vměstnáno stále víc funkcí a možností nastavení. Je proto naléhavě zapotřebí standardizace nezávislá na výrobci, zejména pro funkce související s bezpečností s ohledem na uspořádání a manipulaci s příslušnými prvky v kokpitu,“ uzavřel expert organizace DEKRA.
„Tyto funkce musí být snadno nastavitelné pomocí konvenčních ovládacích prvků s haptickou zpětnou vazbou - také s ohledem na možnou poruchu dotykové obrazovky,“ požaduje Wagner. V této souvislosti podle jeho názoru stále nabízí velký potenciál další vývoj funkcí ovládaných hlasem jako příklad designových řešení s nízkým rozptylem pozornosti.
11.8.2023
DEKRA
Foto: DEKRA