Servind

Vodíkový autobus pro Mostecko se osvědčil

Vodíkový autobus pro Mostecko se osvědčil

Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol ve spolupráci s městy Most a Litvínov uskutečnila pilotní provoz autobusu na vodík, který vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production.

„Vodíkový autobus byl zařazen do provozu na vybraných linkách ve městech Most a Litvínov. S výsledky letního testování za vysokých teplot v městském prostředí i kopcovitém terénu jsme spokojeni. Provoz byl bezproblémový, průměrná spotřeba autobusu dosáhla 3,37 kg vodíku na 100 km. Pozitivní ohlasy jsme získali také od cestujících. Autobus je tichý a bezemisní. Navzdory vyšší náročnosti letních testů plánujeme zimní provozní testy na lednové a únorové měsíce. Po jejich dokončení vydáme doporučení ohledně možného zařazení těchto autobusů do našeho vozového parku,“ přiblížil Daniel Dunovský, ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova.

Díky červencovému testování se města Most a Litvínov stala jedněmi z prvních v České republice, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách.

„Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro rozšiřování čisté, bezemisní mobility v našem regionu. Půjde-li vše podle předpokladů, vodíkové autobusy by mohly na Mostecku jezdit již během roku 2024,“ řekl Marek Hrvol, primátor statutárního města Most.

„Také pro naše město je to vítaná příležitost jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě. Testování vodíkového autobusu je rozděleno do dvou fází. Po nynějším, letním, testování, zrealizujeme zkušební provoz také v zimních měsících,“ doplnila starostka města Litvínov Kamila Bláhová.

Na testovacím provozu vodíkového autobusu spolupracují obě města se skupinou Orlen Unipetrol, která vodíkový autobus pro pilotní projekt zprostředkovala a finančně podpořila. „Zodpovědně se podílíme na rozvoji nové technologie, která bude brzy hrát důležitou roli v energetickém mixu pro plnění cílů čisté mobility a dekarbonizace, které jsou součástí bezemisního rozvoje Evropské unie i České republiky. Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízko emisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici,“ vysvětlil Tomáš Herink, člen představenstva společnosti Orlen Unipetrol.

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Má délku 7982 mm, šířku 2550 mm a výšku 2940 mm. Jeho maximální kapacita je až 68 cestujících, z toho 20 míst je k sezení. Autobus ujede na vodík až 350 km  a dalších 100 km na akumulátor. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1019 N.m. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kg a jejich doplnění trvá 10 minut.

Datum zveřejnění

26.9.2023

Zdroj informací

Orlen Unipetrol

Foto: Orlen Unipetrol

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3681 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál