Servind

Řidiči kamionů nemají kde zastavit na povinnou přestávku

Řidiči kamionů nemají kde zastavit na povinnou přestávku

Řidiči nákladních aut mají povinnost po 4,5 hodině jízdy na 45 minut svůj kamion odstavit na povinnou přestávku. Tato povinnost byla uzákoněna pro zvýšení bezpečnosti na silnicích. Po čtvrté hodině odpolední řidiči zpravidla těžko hledají místo, kde by mohli kamion odstavit a odpočinout si. Odstavných míst pro kamiony neboli odpočívek je totiž v České republice dlouhodobý nedostatek. Jak uvádí webové stránky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aktuálně jich je v celé zemi 3275.

Odpočívky přibývají, ale pomalu

To ale pro Českou republiku jakožto významnou tranzitní zemi, jíž projede kolem 50 000 kamionů denně, zdaleka nestačí. Podle odhadů sdružení dopravců Česmad Bohemia chybí kolem dálnic 1500 až 2000 odpočívek. Aktuálně se jich dle údajů ŘSD staví šest s kapacitou 216 míst pro kamiony. 

„V následujících letech plánujeme počet míst i dále navyšovat. V různých fázích přípravy jsou aktuálně zhruba dva tisíce nových míst pro nákladní automobily,“ přibližuje mluvčí ŘSD Jan Studecký. Jenže nedostatek parkovacích míst je tak výrazný, že aktuálním tempem výstavby se podaří dohnat jejich nedostatek až za deset a více let.

 „V posledních letech začalo ŘSD problém řešit seriózní analýzou a dnes jsou již i výsledky v podobě přibývajících míst. Bohužel i nákladně vybudovaných sto míst za rok vyřeší problém až za dvacet let,“ uznává Martin Felix ze sdružení dopravců Česmad Bohemia. Podle něj je výstavba dalších nových odstavných míst příliš komplikovaná a zdlouhavá jednak kvůli legislativním podmínkám, tak i protestům obcí a občanů, v jejichž blízkosti se má stavět.

Stres navíc a riziko přísných trestů

Problémy s hledáním místa k odpočinku tedy jen tak nezmizí. Nedostatek míst k parkování má přitom dalekosáhlé důsledky, a to jak pro samotné řidiče kamionů, tak pro ostatní účastníky provozu. Hledání místa na povinnou přestávku za současné situace pro řidiče nákladních aut často představuje stres navíc. Unavení řidiči pátrající po volném místě se méně koncentrují na okolní provoz. Často jsou nakonec nuceni parkovat nelegálně na místech, kde se dá.

„Naši řidiči pochopitelně povinné přestávky dodržují. Jenže najít volné odstavné místo pro ně často znamená velké úsilí a stres. Někdy kvůli tomu musejí sjet z naplánované trasy, což ale dopravcům zvyšuje náklady a zasahuje do časového plánu,“ vysvětluje Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti-RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě.

Za nedodržení bezpečnostních přestávek hrozí přísné tresty - od udělení pokuty 5000 Kč na místě a odebrání čtyř trestných bodů po sankce až 10 000 korun a zákaz řízení na 6 až 12 měsíců v případě správního řízení. Za nevhodné parkování hrozí řidiči na místě pokuta až 2000 Kč nebo 2500 korun ve správním řízení.

Přestože si policie problém s nedostatkem parkovacích míst uvědomuje, nehodlá před špatně zaparkovanými nákladními auty přivírat oči. „Nesprávně stojící kamion na tělese dálnice je velkým rizikem a potenciálním nebezpečím možné dopravní nehody s tragickými následky. Proto v případě řešení takovýchto protiprávních jednání nelze ze strany policistů očekávat nějakou toleranci,“ říká policejní mluvčí Hana Rubášová.

Problém celé Unie: v Německu na noc nenajde odpočívku pětina řidičů

S nedostatkem odstavných míst pro nákladní auta se nepotýká jen Česká republika. Odpočívky scházejí v celé Evropě. Podle studie, kterou si nechala zpracovat Evropská komise, se na území Evropské unie nachází přibližně 300 000 parkovacích míst pro kamiony, z nichž pouze zlomek (3 %) lze zařadit mezi takzvaná bezpečná parkovací místa splňující potřebné normy. Celkem chybí v Unii kolem páteřních silničních sítí asi 100 000 parkovacích míst.

Německo, země s nejhustší sítí dálnic, je na tom ohledně odpočívadel ještě hůř než Česká republika. Ze studie Spolkového institutu pro výzkum dálnic BASt vyplývá, že najít odstavné místo se každou noc podaří 70 000 nákladních aut, zatímco více než 20 000 řidičů legální parkovací místo nesežene. Německý autoklub ADAC spočítal, že kvůli nedostatku míst parkují kamiony vysoce rizikovým způsobem u každého druhého parkoviště. Stejný problém evidují i v Itálii, Rakousku, Dánsku a Švýcarsku.

„Další urychlené rozšiřování parkovacích míst pro nákladní vozidla je naprosto nezbytné. Jejich řidiči jsou příliš často nuceni zaparkovat svá vozidla na zpevněných krajnicích nebo na výjezdech ze servisních oblastí či z parkovišť,“ potvrzuje dopravní expert ADAC Jürgen Berlitz.  Představuje to podle něj obrovskou hrozbu pro bezpečnost silničního provozu. Na budování nových zabezpečených parkovišť pro kamiony vyčlenila Evropská komise 250 milionů eur. Nové odpočívky už mají splňovat evropské normy tak, aby poskytly minimální komfort řidičům včetně hygienických potřeb, stravování, dostupného internetu a podobně.

 „Situace je nadále kritická a v celé Evropě zůstává značný nedostatek parkovacích míst,“ zdůrazňuje Raluca Marian z Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.  Podle IRU se musí na rozšiřování zabezpečených parkovišť soustředit i členské státy, jelikož cíle vytyčené Evropskou komisí nejsou dostatečně ambiciózní.

Datum zveřejnění

2.11.2023

Zdroj informací

Lesensky CZ

Foto: Conti RSC

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2357 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál