Přes problémy na trhu nových vozidel a vysoké úrokové sazby České národní banky, společnost Volkswagen Financial Services za deset měsíců letošního roku vykazuje meziroční nárůst počtu nových smluv na nové a ojeté vozy o 20,9 % na celkových 37 501 smluv. Největší podíl mají značky koncernu Volkswagen s 29 461 smlouvami, což představuje meziroční nárůst o 20,1 %. Následují ojeté vozy s 5956 smlouvami (+ 14,2 %) a nekoncernové značky s 2084 smlouvy (+64,9 %).
„Díky aktivní spolupráci se značkami našeho koncernu Volkswagen můžeme nabízet velmi atraktivní produkty. Přestože reposazba ČNB se stále drží na 7 %, spoluprací se značkami dokážeme připravit kampaně s podstatně nižšími sazbami, než je oficiální úroková míra. Například se značkou Volkswagen nyní nabízíme akční úrok 3,9 %,“ říká Vratislav Strašil, jednatel Volkswagen Financial Services.
Velmi dobrý výkon společnost vykazuje také letošním růstem finančního portfolia. S téměř 25 miliardami korun se VWFS vrátil na předcovidovou úroveň roku 2019. „Covidové období od roku 2020 přineslo lockdowny, problémy ve výrobě a pokles poptávky. Naše analýzy poměrně rychle ukázaly, že výpadkům v prodejích značek musíme čelit změnou produktové nabídky – od tehdy dominantního klasického úvěru směrem k produktům se zůstatkovou hodnotou, tedy operativnímu leasingu a úvěru s poslední nerovnoměrnou splátkou,“ vysvětluje Vratislav Strašil
Snahou VWFS tak bylo klesající prodej nových vozů nahradit smlouvami s vyšší přidanou hodnotou pro zákazníka. Nová strategie přinesla ovoce v podobě zásadní změny v rozložení finančních produktů: podíl úvěru klesl ze 73,3 % v roce 2019 na současných 42,1 %, naopak produkty se zůstatkovou hodnotou vzrostly na 57,9 %.
„Díky produktové změně se naše společnost čím dál více zaměřuje na řešení komplexní mobility namísto poskytování financování. Napomáhá tomu i fakt, že u splátek operativního leasingu hraje menší roli zvyšování cen nových vozů. Operativní leasing je totiž v podstatě splácení cenového rozdílu mezi novým autem a jeho hodnotou v okamžiku, kdy leasing končí. Protože však roste i cena ojetých vozů, není nárůst splátek tak vysoký, jako by to bylo přímo u ceny nového vozu,“ vysvětluje Vratislav Strašil.
Základem úspěchu operativního leasingu a úvěru Chytře je jejich provázání s doplňkovými službami – servisem a pojištěním. „V posledních dvou letech jasně vidíme změnu uvažování zákazníků. Kombinace našeho financování s kompletním pojištěním, kvalitním servisem vozu v autorizované síti a dalšími dodatečnými službami je pro ně klíčovým argumentem. Například podíl pneuservisu u operativního leasingu se za poslední dva roky zvýšil z 27,8 % na 49,7 %,“ říká Vratislav Strašil.
Pokud jde o výhled na rok 2024, analytici VWFS vidí situaci podobně jako makroekonomové, kteří očekávají růst HDP z letošních záporných hodnot až ke 2 % a pokles inflace ke 3–4 %. „Bude to znamenat mírný růst reálné mzdy a pokles úrokových sazeb. Předpokládáme proto lehký nárůst poptávky po nových vozech a financování. Dvouciferný nárůst, který vidíme letos, kdy se dodávají vozy objednané za covidu, to ale nebude. Počty přijatých objednávek by mohly být vyšší než v roce 2023, nicméně počet předaných vozů bude maximálně na úrovni 2023, možná i mírně pod ním,“ uzavírá Vratislav Strašil.
19.12.2023
VWFS
Foto: VWFS