Servind

Téměř návrat k předkrizové výkonnosti

Téměř návrat k předkrizové výkonnosti

Osobní automobily

Tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšili výrobu o 14,8 % a téměř tak dosáhli předkrizovou produkci počtem 1 397 816 vyrobených osobních automobilů (v roce 2018 to bylo 1 437 396 vozů). Nejlepší výsledek za poslední čtyři roky podpořila i výroba vozidel s elektrifikovaným pohonem, kterých bylo vyrobeno rekordních 180 887 aut, z toho čistě akumulátorových elektromobilů 130 571, tedy 9,3 %.

Víc než 92,4 % vyrobených automobilů (1 292 199) zamířilo na zahraniční trhy (+14,3 %). Na tuzemském trhu bylo umístěno celkem 105 617 vozidel, tedy 7,5 % z celkové produkce (+20,4 %).

„Pro zákazníky je dobrou zprávou dohoda na realističtější podobě emisní normy Euro 7, která umožní déle zachovat nabídku dostupných modelů vozidel. Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, že stejně jako v roce 2023, tak i v roce letošním bude český autoprůmysl opět zastávat pozici motoru české ekonomiky a jednoho z nejinovativnějších průmyslových odvětví,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Škoda Auto představuje 61,9 % z celkové produkce osobních automobilů v ČR. V roce 2023 v tuzemských závodech vyrobila 864 889 automobilů (+24,8 %). Z toho bylo 86 732 elektromobilů a 22 103 plug-in hybridních vozidel.

V nošovickém závodě automobilky Hyundai Motor Manufacturing Czech bylo vyrobeno 340 500 vozidel (+ 5,6 %). Z tohoto počtu mělo 43 839 vozidel čistě elektrický a 28 213 plug-in hybridní pohon. Celková výroba v České republice představuje 24,4 % podílu vyrobených osobních vozidel.

Navzdory pozastaveným subdodávkám výrobních komponent v jarních a letních měsících bylo v roce 2023 v kolínské Toyota Motor Manufacturing vyrobeno celkem 192 427 automobilů (+41 %), což představuje 13,7 % z celkové produkce.

Nákladní vozidla

Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel zažila další úspěšný rok. V roce 2023 vyrobila celkem 1432 nákladních vozidel, tedy o 85 víc než v roce 2022 (+6,3 %). Produkce Tatry směřovala jak na export (1239 ks), tak k tuzemskému prodeji, ke kterému bylo určeno 522 tatrovek.

Autobusy

Výroba autobusů zaznamenala nepatrný meziroční pokles způsobený především objednávkovým charakterem výroby. V roce 2023 bylo v České republice vyrobeno 5253 autobusů, tedy o 69 méně (-1,3 %) než v roce 2022. Z celkového počtu vyrobených autobusů bylo 715 určeno pro tuzemský trh (+10,2 %) a 5535 směřovalo na export (+20,6 %).

 Ve vysokomýtském Iveco Czech Republic bylo vyrobeno 4741 autobusů (-0,5 %). Meziročně mírně nižší výrobní výsledky evidoval i libchavský závod SOR, ve kterém bylo vyrobeno celkem 492 autobusů, tedy o 28 ks méně než v roce 2022. Nižší výrobu zaznamenala i společnost KHMC s 20 vyrobenými minibusy, o dva méně než v roce 2022.

V segmentu elektrických pohonů bylo vyrobeno 23 autobusů s akumulátory, a to v závodě společnosti SOR Libchavy.

Přípojná vozidla

V segmentu přípojných vozidel bylo vyrobeno 18 723 přívěsů a návěsů, tj. o 19,3 % meziročně méně. Celkový pokles segmentu zajistila především společnost Agados, která produkuje malé přívěsy do 3,5 t. Těch v roce 2023 vyrobila 16 924 ks, tedy o 18,5 % méně než v předchozím roce. Meziročně nižší produkci zaznamenal i výrobce v segmentu velkých přívěsů a návěsů společnost Schwarzmüller. Ta v České republice vyrobila 1283 velkých přípojných zařízení (-34,7 %). Meziročně vyšší výrobní výsledky evidovala společnost Panav, která zkompletovala 516 kusů, tj. o téměř 9 % víc než v loňském roce.

Datum zveřejnění

22.1.2024

Zdroj informací

AutoSAP

Foto: Škoda Auto, Tatra Trucks, SOR

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.273 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál