Po rekordním roce 2022 byl loni počet registrací nových automobilů na LPG o něco nižší, nicméně poslední tři roky patří k těm vůbec nejsilnějším. I když v roce 2023 zaznamenaly svůj zatím nejvyšší tržní podíl elektromobily, stále to nestačí na vozy poháněné autoplynem pokud započítáme i dodatečné přestavby na LPG, jejichž počet v posledních letech osciluje mezi 4000 a 6000.
Podle odhadu České asociace LPG bylo v roce 2023 přestavěno na spalování LPG 4500 automobilů s motory na benzin. Údaj vychází ze statistik Ministerstva dopravy, které zahrnují montáže i demontáže LPG systémů. Po předešlém roce jde o znatelný pokles. Rok 2022 však vzhledem k energetické krizi a extrémním cenovým turbulencím u konvenčních paliv výrazně povzbudil zájem o cenově stabilní LPG.
„Nedalo se očekávat, že by enormní zájem o LPG z roku 2022 přetrval i v loňském roce. I přesto se loni prodalo i přestavělo více LPG automobilů než v letech předešlých,“ říká Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG).
Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že loni bylo registrováno 3502 nových osobních automobilů s tovární zástavbou LPG. V roce 2022 to bylo 3996, rok před tím 2259. „Poslední tři roky jsou co do počtu registrací nových automobilů na LPG nejlepší v historii. Avizované nové modely na LPG vytvářejí prostor pro další růst obliby tohoto pohonu,“ dodává Ivan Indráček. Zatímco před lety tvořily většinu registrací přestavby a továrních vozidel nebyla ani pětina, loni už to bylo více než 40 %.
Celkově tak loni na českých silnicích přibylo víc než 8000 vozidel na LPG. Pro srovnání v segmentu bateriových elektrických vozidel bylo registrováno 6640 nových osobních automobilů. Na nejnižší podíl od roku 2011 se propadly registrace vozidel s pohonem na CNG, od kterého se výrobci odklánějí. Naopak v případě LPG se nabídka automobilek rozšiřuje. Dacia i Renault s autoplynem počítají i nadále.
Loni se na českém trhu objevily nové modely pick-upů čínské automobilky Great Wall Motors (GWM), a to jak v tovární verzi, tak i s možností si nový vůz LPG systémem po zakoupení dovybavit. Ve stejné motorizaci by se mělo na trhu objevit také SUV od GWM a chystají se též LPG verze dalších modelů i motorizací, včetně hybridních motorů. Přestavbu hybridu na spalování LPG připravuje také ČALPG, u modelu Toyota RAV4 Hybrid.
Registrace nových osobních LPG vozů a přestaveb na LPG v posledních 10 letech
Rok |
Registrace nových vozidel na LPG |
Přestavby na LPG |
Celkem |
zdroj |
SDA |
odhad ČALPG |
- |
2014 |
1481 |
10600 |
12081 |
2015 |
1279 |
7900 |
9179 |
2016 |
498 |
7200 |
7698 |
2017 |
1200 |
6300 |
7500 |
2018 |
816 |
5700 |
6516 |
2019 |
406 |
5200 |
5606 |
2020 |
1280 |
3900 |
5180 |
2021 |
2259 |
4500 |
6759 |
2022 |
3966 |
6500 |
10466 |
2023 |
3502 |
4600 |
8102 |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů
Registrace nových osobních LPG vozů
značka |
registrace |
Dacia |
3326 |
Renault |
164 |
Fiat |
12 |
celkem |
3502 |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů
29.1.2024
ČALPG
Foto: ČALPG a Dacia