Evropský parlament schválil dohodu o revidovaných emisních pravidlech pro osobní automobily, nákladní automobily a autobusy, nicméně tento předpis zůstává kontroverzní a zainteresované strany se přou o to, zda Euro 7 jde v boji proti emisím příliš daleko nebo ne dostatečně daleko.
Text byl přijat 297 hlasy pro, 190 proti a 37 se zdrželo hlasování. Předpis byl podstatně zmírněn oproti původnímu návrhu Evropské komise, protože zákonodárci jsou přesvědčeni, že přísnější emisní normy by osobní automobily pro spotřebitele zdražily a odrazovaly by je od investic potřebných k vývoji elektrických vozidel. Všichni europoslanci z levice a většina europoslanců ze skupin Zelených a S&D hlasovali proti návrhu.
Protichůdné názory
Několik konzervativních zákonodárců v označilo původní návrh Komise za nerealistický. „Jako parlamentní zpravodaj jsem se důrazně proti původnímu návrhu Komise postavil. Mým hlavním zájmem byl potenciální dopad jak na průmysl, tak na zákazníky. Změny, navržené Komisí zejména v požadavcích na testování vozidel, by zvýšily výrobní náklady a zvýšily ceny automobilů s malým rozpočtem, které jsou zásadní pro pracující lidi a venkovské komunity. Je zásadní najít rovnováhu mezi ekologickými nevládními organizacemi, výrobci a sociálními zájmy. Dohoda představuje spravedlivý a rozumný kompromis,“ řekl před hlasováním hlavní zákonodárce Alexandr Vondra z nacionalistické skupiny Evropští konzervativci a reformisté ECR.
„Nic v Euro 7 se podstatně neliší od Euro 6. Smutnou pravdou je, že tato dohoda bude stát evropské občany životy. Ve velkých evropských městech budou lidé umírat, protože zájmy automobilového průmyslu byly upřednostněny před zájmy lidských životů,“ oponoval hlavní zákonodárce ve spisu skupiny Levice Nikolaj Villumsen.
Nejen výstup z výfuků, ale i životnost akumulátorů
Asociace evropských výrobců automobilů ACEA po hlasování vydala prohlášení, že Euro 7 je výrazně přísnější pokud jde o emise výfukových plynů pro autobusy a nákladní automobily. „Výrobci nákladních automobilů a autobusů budou čelit výrazně přísnějším pravidlům, protože již nyní čelí dilematu, jak splnit rychle se blížící cíle dekarbonizace do roku 2030 pokud nebudou existovat životně důležité podmínky,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vries.
ACEA uvedla, že prioritou zákonodárců by mělo být omezení počtu starších vozidel na silnicích a usnadnění nástupu novějších vozů s lepší emisní technologií. ACEA ocenila zákonodárce za to, že se soustředili na emise z brzd a pneumatik, protože s posunem EU k ekologickým vozidlům bude většina emisí pocházet z jiných zdrojů, než je výfukové potrubí. Kromě omezení emisí pevných částic z brzd a pneumatik Euro 7 také vyžaduje lepší životnost akumulátorů elektrických vozidel. V budoucnu musí mít po osmi letech nebo 160 000 km stále alespoň 72 % původní nabíjecí kapacity.
Nespokojení nevládní environmentalisté
Podle velmi vlivné ekologické nevládní organizace Transport and Environment (T&E) jsou nové předpisy méně přísné než ty, které původně navrhla Komise. „Bohužel očekáváme, že environmentální přínos bude velmi omezený, pokud vůbec nějaký. Hlavní snížení znečištění bude způsobeno emisemi z jiných než výfukových plynů, ale přínos tam opravdu není dostatečný, aby převážil slabost zbytku souboru,“ řekla manažerka Transport & Environment Anna Krajinska.
„Dokonce i požadavky na životnost akumulátorů jsou neuvěřitelně slabé a v tuto chvíli je nepravděpodobné, že by se jimi vůbec nějak výrazně změnilo. Je opravdu zklamáním, že politici ustoupili lobbování a upřednostnili rekordní zisky výrobců automobilů na úkor zdraví všech,“ uvedla Anna Krajinska z T&E.
Důležitá součást: přístup k softwaru
Důležitým aspektem pro automobilový průmysl je obrácení důkazního břemene na výrobce při posuzování bezpečnosti softwaru před manipulací. Nová verze nařízení zajišťuje, že výrobci mohou omezit přístup k údajům o vozidle pouze za velmi přísných podmínek. To znamená, že opravy vozidla pomocí softwaru vozidla jsou pro nezávislé dílny stále možné. Obecný argument pro technologickou izolaci, zejména ve jménu kybernetické bezpečnosti, již není sám o sobě považován za dostatečný.
Ústřední svaz německého automobilového průmyslu ZDK přivítal přijetí normy Euro 7: „Toto nařízení je důležitým krokem ke zlepšení kvality ovzduší v Německu bez přehánění požadavků. Zavedení Euro 7 přinese další zlepšení kvality nejen pro spalovací vozy, ale také pro elektromobily. Nová emisní norma je ambiciózní, ale proveditelná. Povede k dalšímu zlepšení kvality ovzduší a zvýší důvěru zákazníků v elektrická vozidla. Nové předpisy zajišťují, že výrobci mohou omezit přístup k údajům o vozidlech pouze za velmi přísných podmínek,“ řekl prezident ZDK Arne Joswig.
14.3.2024
EU
Foto: EP