Čerpací stanice na vodík od Air Products budou rozmístěny podél důležitých dopravních koridorů v blízkosti transevropské dopravní sítě. Určeny budou pro nákladní automobily a autobusy s palivovými články (FCEV). Zatím není jasné, kolik stanic bude síť obsahovat. To bude záviset především na dotacích.
Air Products již získala dotace od Evropské komise v rámci programu financování Connecting Europe Facility (CEF) na některé stávající a plánované čerpací stanice na vodík v Belgii, Nizozemsku a Německu a také od spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko na dvě čerpací stanice na vodík v Meckenheimu a Duisburgu. Posledně jmenovaná je součástí zákaznických zkoušek GenH2 společnosti Mercedes-Benz. Air Products je jedním ze zákazníků Mercedesu, kteří testují nákladní vozidlo s palivovými články v reálných podmínkách pro přepravu plynů v lahvích.
Společnost uvádí, že se nesnaží pouze o vytvoření vodíkových sítí v Evropě. Nedávno také oznámila svůj záměr vybudovat sítě vodíkových čerpacích stanic od severní po jižní Kalifornii v USA a mezi Edmontonem a Calgary v Kanadě. V obou případech budou čerpací stanice určeny pro těžká a lehká nákladní vozidla FCEV. Každá tato moderní, vysokokapacitní a vysoce spolehlivá stanice bude schopna natankovat až 200 těžkých nákladních vozidel nebo 2000 osobních automobilů denně. Tyto stanice budou klíčovým faktorem, který pomůže Kalifornii na cestě k budoucnosti dopravy s nulovými emisemi. Také v Kanadě je vodík nezbytný pro dekarbonizaci dopravy, kde těžká nákladní vozidla jezdí na dlouhé vzdálenosti v extrémních teplotách. V Albertě tak vznikne první vodíkový koridor pro tyto vozy.
Výstavbu vodíkové infrastruktury podporuje i automobilka Toyota, která využití vodíku zkoumá v rámci svého experimentálního města Woven City. Vedle prvního sériového vodíkového vozu Mirai se Toyota podílí na využití tohoto pohonu nákladních vozech, vlacích nebo lodích.
20. 8. 2024
Air Products
Foto: Air Products