Koncept Estafette ukazuje vizi společnosti Renault pro elektrické užitkové vozy blízké budoucnosti. Je to pohled na to, jak si nezávislá společnost Flexis, kterou založily Renault Group, Volvo Group a CMA CGM Group, představuje řešení v oblasti energetické transformace a logistiky posledního kilometru.
Koncept Estafette se za dva roky stane sériovým produktem. Estafette Concept je prvním příkladem toho, jak budou zítra vypadat elektrická užitková vozidla: účelově navržená pro jízdu ve městech, kompaktní, propojená a konstruovaná pro plně udržitelné doručovací služby. Má přinést revoluci do městské logistiky aby byla udržitelnější, bezpečnější, přátelštější k městu, řidičům a sousedům.
Díky internetovým prodejním platformám exponenciálně roste přeprava zboží, zatímco městská centra jsou stále hůř dostupná. Tradiční přepravní vozidla proto řidičům a obchodníkům vyhovují stále méně. Nyní Renault s ideální novou městskou dodávkou - 65 let poté, co jeho model Estafette způsobil revoluci ve světě dodávek.
Koncept Estafette má s dodávkou z roku 1959 společného mnohem víc než jen kulaté světlomety. Původní Estafette byl vůbec prvním vozidlem značky Renault, které mělo celé hnací ústrojí – motor i převodovku – umístěno vpředu, aby se uvolnil veškerý prostor vzadu pro náklad, a používal posuvné dveře pro pohodlné a bezpečné nakládání.
Estafette 4.0 je prvním vozem s elektrickou platformou FlexEVan, vyvinutou společností Flexis. Je pozoruhodně kompaktní. Koncept Estafette je určen pro městský provoz. Jedná se o kompaktní a zároveň prostornou elektricky poháněnou dodávku s délkou 4870 mm srovnatelnou s Kangoo L2 (délka 4910 mm). Oba se vejdou do standardního parkovacího místa dlouhého pět metrů a mají stopový poloměr otáčení jen málo přes 10 m. Estafette Concept je však výrazně vyšší než Kangoo (259 metru mm proti 1850 mm). To řidiči umožňuje procházet mezi kabinou a nákladovým prostorem. Objem nákladového prostoru 7,1 m3 odpovídá kapacitě vozu Trafic L1H2.
Koncept byl navržen s ohledem na profesionální řidiče a přizpůsoben jejich potřebám. Specifikace byly vypracovány na základě studie potřeb, zpětné vazby a ohlasů profesionálů z oboru, přičemž se soustředily na dvě hlavní oblasti: bezpečnost řidiče dodávek a jeho nákladu a úsporu času.
V kokpitu je jediné sedadlo, které je otočné. Přístrojová deska je rozdělena na 7“ přístrojový panel a centrální 12“ displej nakloněný směrem k řidiči. Na obou koncích palubní desky jsou vertikální 10“ displeje, které zobrazují obraz z vnějších kamer nahrazujících zpětná zrcátka. Kabina je oddělena od nákladového prostoru posuvnými dveřmi.
Estafette Concept je plně propojený. Využívá elektronickou architekturu SDV (Software-Defined Vehicle) na platformě FlexEVan, vyvinuté společností Ampere. Architektura SDV hraje zásadní roli při zvyšování výkonnosti a hospodárnosti vozidel nové generace. Integruje pokročilé funkce včetně aktualizací v reálném čase a prediktivní údržby. Celkově pomáhá snížit náklady na provoz o 30 %.
Namísto klasických dveří na zádi, které se otevírají nahoru nebo do stran, má Estafette Concept stahovací roletu. Využívá tak plnou výšku dodávky a pro otevření není potřeba prostor vzadu. Při každém otevření se automaticky vyklopí velký schod. Může couvat až k rampě a usnadnit nakládání.
3. 10. 2024
Renault
Foto: Renault