Jak se dařilo českému sekundárnímu trhu s ojetými automobily v uplynulých deseti letech? Odpověď dává analýza provedená experty společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna. Vyplývá z ní, že loni se na českých inzertních serverech nabízelo celkem 907 000 ojetých automobilů, téměř stejně, jako v posledním předcovidovém roce 2019. Nabídka se na tuto úroveň dostala poprvé za pět postcovidových let. Mediánová cena aut vzrostla na 204 000 Kč, tempo růstu cen však výrazně zpomalilo.
Před deseti lety bylo na českém sekundárním trhu nabízeno 580 000 aut, zatímco loni jich bylo 907 000 – to představuje nárůst o 56,4 %. Ve srovnání s rokem 2019 je to však stále ještě o pár stovek kusů méně (-0,1 %). To znamená, že teprve loni se český sekundární trh dostal na předcovidovou úroveň, a to hlavně díky tomu, že loňský 11,3% nárůst počtu inzerovaných vozů byl velmi výrazný po stagnaci předchozích let (mezi léty 2022 a 2023 vzrostl počet aut o 2 %).
V roce 2015 činil cenový medián ojetých vozů 119 900 Kč, loni 204 382 Kč. „Takový skok na první pohled vypadá docela dramaticky, ale ve skutečnosti je to nárůst pouze o 12 % nad inflaci mezi uvedenými roky. Tempo růstu cen v posledním roce naopak výrazně zpomalilo – zatímco v roce 2022 vzrostly ceny o téměř 14 % a v roce 2023 o 9,3 %, loni to bylo už jen 2,7 %,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel skupiny Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.
Zajímavé podle něj je, že technické parametry nabízených automobilů se v čase nijak dramaticky nemění. „Dá se říci, že stav počitadla ujetých kilometrů stále osciluje kolem cifry 150 000. Maximem je 155 000 z roku 2018, minimem 148 300 z roku 2021, loňský medián byl 153 578 km. A stejně tak se nijak výrazně nemění ani stáří nabízených ojetin – loni bylo téměř stejné jako v roce 2015 - 9,8 versus 10 let. Zatím nejvyšší hodnoty dosáhl medián stáří v předloňském roce, kdy byl 11,2 roku,“ vypočítává Petr Vaněček.
Nabídka modelů, která reflektuje poptávku tuzemských zákazníků, ukazuje, že Češi jsou i v rámci celé jedné dekády extrémně konzervativní – 7 z 10 modelů v žebříčku top 10 je i po desetiletí stejných. Do „nej“ tabulky se nedostal ani rostoucí zájem o pseudoterénní vozy SUV, dostala se do ní pouze Škoda Kodiaq, která se v roce 2015 ještě neprodávala (výroba začala až v roce 2016).
„Z drobných změn v žebříčku lze opatrně dedukovat, že Češi o malinko víc kupují dražší modely než dřív – levný Renault Mégane nahradilo podstatně dražší pětkové BMW, Opel Astra zase velký rodinný Volkswagen Touran. Kodiaq zase vystřídal Ford Mondeo, jehož prodej se výrazně propadl po postupném ořezávání nabídky na evropském trhu,“ vysvětluje Petr Vaněček.
Zajímavé je srovnání obliby přímého a automatického řazení. V tomto směru se český trh za jednu desetiletku výrazně proměnil. Zatímco v roce 2015 mělo přímo ovládanou převodovku 88,6 % nabízených vozů, loni to bylo už jen 55 %. „To představuje pokles o 38 %. Automaty dnes ovládají přes 45 % trhu. Naopak u paliv jsou zákazníci pořád konzervativní – stejně jako před deseti lety, i dnes se podíl benzinových a dieselových vozů pohybuje ve stejném poměru 54:43 %. Zbytek do stovky patří elektromobilům a hybridům,“ vypočítá šéf Petr Vaněček.
„Před deseti lety se ale elektromobily na sekundárním trhu v podstatě nevyskytovaly, prodávaly se jich jednotky kusů. Během posledních dvou let jejich nabídka poměrně razantně roste tempem 20 % měsíčně. Například v posledním měsíci loňského roku se jich průměrně nabízelo přes 2200 kusů, dalších 2800 kusů představovaly hybridy,“ říká. V celkovém počtu jsou však zástupci těchto progresivních motorizací stále ve výrazné menšině – elektromobily BEV představovaly v roce 2024 necelé procento trhu (0,8 %), hybridy 1,5 %.
09. 01. 2025
Aures Holding
Foto: Aures Holding