Servind

Systém autoklimatizace v nových energetických vozidlech

Systém autoklimatizace v nových energetických vozidlech

Společnosti Nissens na základě technických postřehů od profesionálů s mnohaletými zkušenostmi v oblasti servisování klimatizačních systémů, odborníků kvality a technických školitelů, kteří se podílejí na sdílení nejlepších postupů v oblasti servisu klimatizací, přináší to, co potřebujete vědět, když pracujete na systémech klimatizace hybridních a elektrických vozidel.

Hybridní a elektrická vozidla budou stále víc přijíždět k opravám klimatizace a běžné údržbě. Schopnost odstraňovat problémy a opravovat jejich systémy klimatizace bude životně důležitá pro vaše podnikání. Hybridní a elektrická vozidla se liší od konvenčních automobilů a pro údržbu a opravy vyžadují speciální manipulační a bezpečnostní postupy. V mnoha z nich jejich tepelný systém využívá tepelné čerpadlo, což je také velmi pokročilý systém ve srovnání se standardním okruhem klimatizace.

Seznamte se se systémem tepelného čerpadla

Na rozdíl od klimatizace běžného vozidla je systém založený na tepelném čerpadle schopen vytápět i chladit. Udržuje také teplotu elektromotoru vozidla, akumulátoru a výkonové elektroniky na správné úrovni. Pomáhá šetřit akumulátor a prodlužovat celkový dojezd.

Tepelné čerpadlo je energeticky velmi účinné tepelné řešení. Zajišťuje optimální výkon topení a chlazení a ty pak nejsou tak náročné pro akumulátor vozidla, protože k dosažení stejné úrovně tepelného komfortu je potřeba menší výkon topení.

Tepelné čerpadlo má oproti konvenčnímu okruhu klimatizace víc částí. Mnoho dílů, které jsou u konvenčních motorů mechanické, je u elektrifikovaných aut plně elektrických. Například je použit vysokonapěťový, plně elektrický kompresor klimatizace, který udržuje systém plně funkční i když vozidlo nejede. Kromě toho několik elektronických ventilů řídí tok uvnitř okruhu v opačných směrech. Mezi další rozdíly patří víc výměníků tepla, jako jsou kabinový kondenzátor tepla nebo vodou chlazený výměník tepla, tzv. chiller. Tyto dodatečné komponenty zvyšují složitost údržby systému.

Servis tepelného čerpadla

Několik servisních postupů pro elektrifikovaná vozidla je podobných běžným autům, ale nezapomeňte, že u hybridních a elektrických vozidel je okruh klimatizace současně systémem řízení teploty. To znamená, že musí být plně funkční ve všech ročních obdobích nejen pro pohodlí, ale i pro správnou funkci ostatních systémů. Mnoho elektrifikovaných vozidel nelze spustit pokud systém klimatizace nefunguje správně, protože hrozí poškození akumulátoru a částí elektrického pohonu. Pravidelná údržba systému se tak stává ještě důležitější než dřív.

Kromě toho je důležité mít na paměti, že mnoho částí v systému klimatizace v elektrifikovaných vozidlech je vysokonapěťových a vyžaduje speciální bezpečnostní postupy. Prostudujte si proto bezpečnostní pokyny výrobce a zjistěte vše o bezpečné manipulaci.

Běžné problémy

Stejně jako mohou nastat poruchy v klasickém okruhu klimatizace, může dojít i k poruchám tepelných čerpadel. Mezi nejčastější poruchy, s nimiž se pravděpodobně setkáte, patří netěsnosti, nesprávné mazání kompresoru, kontaminace vnitřního okruhu a s kompresoru. Pokud se tyto problémy rychle neřeší je důsledkem nižší výkon systému nebo jeho celkové selhání.

Existují hybridní vozidla, kde chladicí okruh motoru funguje společně s okruhem klimatizace. Případné poruchy obou systémů mohou ovlivnit celkový výkon topení nebo chlazení a tím i výkon akumulátoru. Správná údržba těchto systémů je proto zásadní pro dlouhou životnost vozu.

Komfortní teplota v kabině je dalším aspektem. Špatná činnost klimatizace je často prvním příznakem problému celého systémem.

Počáteční kontrola

Spusťte kontrolu systému tepelného čerpadla jako u konvenčního systému klimatizace. Nejprve zkontrolujte, zda systém funguje podle nastavených parametrů. Měli byste se podívat do příručky výrobce na funkce topení/chlazení, zapnout je a vyzkoušet jednu po druhé. Mějte na paměti, že venkovní teplota může ovlivnit proudění chladiva okruhem. V důsledku toho se ventily, které řídí toky v okruhu, otevřou nebo zavřou vzhledem k okolní teplotě. Pokud k tomu nedojde, hrozí riziko, že by se součásti mohly poškodit.

Při úvodní kontrole přidejte servisní kroky, které znáte jako standardní pro konvenční klimatizační systém. Kromě kontroly výkonu systému mezi ně patří vizuální kontrola okruhu, kontrola teploty důležitých komponent okruhu, kontrola statického a pracovního tlaku systému, kontrola těsnosti okruhu a test OBD a elektrického systému.

Opravy tepelných čerpadel

Často neexistují konkrétní postupy výrobce, které by se měly dodržet v souvislosti s údržbou nebo servisem systému tepelného čerpadla. Specialisté společnosti Nissens proto sestavili několik obecných doporučených postupů, které vám mohou pomoci.

Existuje několik postupů, které společnost Nissens považuje za zásadní, především kvůli složi­tosti systému. Ty mohou platit univerzálně pro vozidla se systémem tepelného čerpadla.

Dokumentace výrobce vozu je klíčem k jejich servisu. Doporučujeme seznámit se s konkrétním systémem, na kterém pracujete, a získat o něm co nejvíc informací, než začnete pracovat.

Pamatujte, že při práci s vysokonapěťovými systémy je klíčová bezpečnost. Vysokonapěťový systém byste měli vypnout pouze v případě, že se chystáte do něj zasáhnout například výměnou kompresoru klimatizace. Pro diagnostiku teploty nebo tlaku jej vypínat nemusíte.

Dodržujte vyhrazené postupy a používejte ochranné prostředky a nástroje. Servisní práce mohou provádět pouze certifikovaní technici. Než začnete, měli byste se seznámit s bezpečnostními protokoly. Deaktivace vysokonapěťového systému se liší podle značky a modelu. Proto si před jeho odpojením prostudujte potřebnou dokumentaci výrobce.

Ke všem technickým materiálům máte přístup na portálu odborných znalostí expertů společnosti Nissens na adrese www.nissens.com/experts.

Datum zveřejnění

07. 05. 2025

Zdroj informací

Nissens

Foto: Nissens

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

Naše Projekty - Oldtimer

Oldtimer< /

AutoWeek

AutoTablet

Page generated in 0.2841 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál