4Trans poskytuje autodopravcům unikátní služby

4Trans poskytuje autodopravcům unikátní služby

Jaroslav Ton je majitel a CEO startupu 4Trans, který financuje malé a střední podniky v logistice. K této vizi ho přivedla zkušenost vlastního dědečka, který byl sám mnoho let autodopravcem. Hlavní úlohou startupu 4Trans, který řídí Jaroslav Ton, Vlastimil Hrach a Alexandr Lagazzi, je pomáhat autodopravcům čelit finančním i technickým úskalím, nimiž se setkávají.

Jaroslav Ton po vystudování londýnské LSE pokračoval na prestižní univerzitě v Oxfordu. Zde při studiu získal osobní zkušenost s prací ve startupech. Tu využil při založení vlastní společnosti. Díky pozitivnímu vztahu k finanční problematice se rozhodl vytvořit takovou firmu, která pomáhá středním a malým autodopravcům s finančními obtížemi způsobenými dlouhou splatností faktur.

Svou kariéru Jaroslav Ton začal jako investiční analytik ve firmě P&J, kde doposud působí jako venture scout/partner. Od června 2020 je CEO společnosti 4Trans, kde poskytuje unikátní služby autodopravcům, které jim pomáhají s řízením cashflow a podporují jejich finanční inkluzi.

Vedle studia na prestižní škole v Oxfordu byl Jaroslav Ton členem mise OSN v Bangkoku, kde pracoval v ekonomické sekci a soustředil se na obchod, investice a inovace se zaměřením na pozitivní společenský dopad. Kromě reportů o obchodní politice také pořádal akce, které měly sociální přesah. Své zkušenosti o faktoringu a fungování startupu prezentuje celosvětově na konferencích jako jsou například Slush, Abu Dhabi Fintech, 0100 Conferences, Money 20/20 a další. Ve volném čase se věnuje potápění, mentoringu studentů a studiu jazyků. Má za sebou i zkušenost s dobročinnou činností, když v roce 2015 jako fundraiser působil ve společnosti War Child UK, která se zabývá humanitární pomocí dětem dotčeným válkou.

Uvádíte, že vašimi zákazníky jsou malé a střední firmy. Můžete to blíž specifikovat – do jaké velikosti firmy nebo výše faktur přijímáte zakázky?

„Naši klienti jsou vskutku malé a střední logistické firmy - v průměru mají okolo pěti kamionů a zaměstnávají tedy pod 10 lidí. Specializujeme se primárně na autodopravu a máme jak klienty s jednou dodávkou, kteří jezdí „na sebe“, tak větší logistické firmy s vozovým parkem s až 30-40 kamiony. Co se týká faktur, tak neklademe naprosto žádné nároky na frekvenci nahrávání nebo výši faktury, protože se chceme plně přizpůsobit velikosti a tempu podnikání našich klientů. Historicky nejmenší proplacená faktura byla v hodnotě cca 50 eur, naopak nejvyšší měly hodnotu přesahující 100 000 eur. Těší nás, že naše služby klienti hojně využívají: v průměru nám uživatel nahraje okolo 24 faktur měsíčně, což znamená, že prakticky nahrává faktury každý den.“

Jsou mezi vašimi klienty jen dopravci orientovaní na dálkovou (mezinárodní) dopravu nebo také firmy věnující se regionální přepravě, případně rozvážkovým službám?

„Naše portfolio tvoří jak firmy, které jezdí mezinárodní zakázky, tak menší hráči, kteří se naopak soustřeďují na vnitrostátní přepravu. Tím, že jsme profinancovali přes 70 000 faktur, máme v databázi přes 12 000 ověřených odběratelů, za nimž byly tyto faktur vystaveny. Pokud bychom je zobrazili na mapě, tak jsme proplatili faktury do všech zemí EU.“

V jaké fázi uzavíráte smlouvu se svými klienty – před tím, než oni uzavřou smlouvu, na jejímž základě budou fakturovat, nebo až když fakturují?

„Obojí je za nás možné – klienti přichází s potřebou proplatit fakturu jak za odběratelem, kterého dobře znají, tak když chtějí teprve obchodní vztah navázat (často třeba se zahraničním odběratelem). V druhém případě jim právě značně pomáhá naše tržní know-how, díky kterému si mohou nové odběratele před uzavřením smlouvy prověřit. Náš skoring jim tak jasně řekne, za kým na trhu jít.“

Podle vaší prezentace je cena za vaše služby cca 1,76 % výše faktury. Je to obecně platné, nebo se cena odvíjí podle výše faktury případně jsou v některých případech speciální příplatky u rizikovějších zakázek?

„Náš pricing je zcela jednoduchý – skládá se z poplatku a úroku. Faktoringový poplatek se odvíjí od doby splatnosti: čím nižší doba splatnosti, tím nižší poplatek. Úrok se počítá z výše zálohy, která je standardně 70 % z hodnoty faktury. Konečná cena financování se tak počítá na míru klientovi, a pohybuje se v řádu jednotek procent. Je třeba zmínit, že klienti u nás platí pouze za proplacené faktury a tato cena již obsahuje všechny další služby – od pojištění faktury až po různé benefity, jako je ověření odběratelů, nonstop podpora a potřebné konzultace s našim týmem. K tomu neklademe žádné minimální požadavky na objem nebo frekvenci financování, takže klienti platí jen v případě, že jim proplácíme faktury.“

Odmítáte nějaké zakázky nebo klienty? Pokud ano, děje se tak proto, abyste nepřijali zakázku hrozící nedobytností pohledávky?

„Při uzavření smlouvy klienta pochopitelně prověřujeme, podobně jako faktury, které poté bude nahrávat. Převážnou většinu faktur jsme schopni pojistit. Ve chvíli, kdy se zakázka (tedy faktura) pro nás tváří jako vysoce riziková, tak obratem informujeme klienta a společně hledáme cesty, jak obchodní vztah „uzdravit”. K tomu nám pomáhá databáze prověřených odběratelů, kterou klienti hojně využívají právě pro skoring nových zakázek. Jelikož nabízíme bezregresní faktoring a klientům se snažíme všechny odkoupené faktury pojišťovat, tak mají s námi o to větší jistotu, že o své peníze nepřijdou.“

Zájem o vaše služby s prohlubující se ekonomickou krizí roste. Jak se podle vašich zkušeností vyvíjí v posledních měsících platební morálka?

„Čistě dle našich dat jasně vidíme, že se zhoršuje. Covidová krize platební morálku silně zhoršila, ale aktuální situace se vymyká i době před Covidem: průměrná doba splatnosti faktury za letošní rok byla 54 dnů, ale průměrná doba zaplacení se vyšplhala na 64. Rozdíl, tedy necelých 10 dní po splatnosti, což představuje více než třetinové navýšení hodnoty oproti minulému roku (2021). Pokud naše data srovnáme s trhem, tak je patrné, že se tento rozdíl právě prohlubuje v neprospěch malých a středních podnikatelů. Proto jsme rádi, že jim můžeme zkrátit splatnost faktury na pár minut.“

Pro vaši činnost musíte zpracovávat velké množství dat. To může vyvolávat obavy o jejich zabezpečení nebo zneužití. Jak v tomto ohledu můžete uklidnit vaše klienty?

„Na bezpečnost našich dat je pochopitelně kladen obrovský důraz – přece jen poskytujeme finanční služby. Náš technický ředitel Lukáš Stanislav, který vyučuje na Technické univerzitě v Liberci, systém od začátku vyvíjel s ohledem na nejmodernější bezpečnostní opatření, jako například trojfázové ověření identity. Kontinuálně revidujeme naši interní bezpečnostní směrnici a i našim klientům radíme, jak předejít pokusům o podvod. Poslední dobou jsme jich několik odhalili, což nám dokazuje, jak důležité je mít v tomto ohledu v týmu špičky ve svém oboru.“

Pro vybudování společnosti, jako je ta vaše, je potřeba mít k dispozici velký základní kapitál. Můžete prozradit něco o vašem zázemí a prvotních zdrojích před tím, než se vám podařilo získat další významné investory?

„Před letošním kolem, ve kterém jsme získali 18 milionů eur, jsme financovali chod 4Trans skrz kapitál, který nám poskytlo několik angel investorů a family offices. Od začátku jsem se však snažil získat pozornost větších institucionálních fondů v zahraničí a jsem proto rád, že se nám to podařilo již loni v létě.“

Datum zveřejnění

26.1.2023

Zdroj informací

Vladimír Rybecký a 4Trans

Foto: 4Trans

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2294 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál