Servind

SofDCar - průkopnická práce v automobilové IT džungli

SofDCar - průkopnická práce v automobilové IT džungli

V moderních vozidlech může být instalováno i víc než 100 řídicích jednotek. Vysoká složitost elektrických a elektronických systémů a jejich architektury se bude v budoucnu nadále zvyšovat, ale zároveň musí zůstat zvládnutelná. Pouze tak bude možné v budoucnu kdykoli aktualizovat funkce vozidla během celého životního cyklu automobilu - alespoň po dobu 20 let - a aby zůstaly bezpečné. Proto je více než kdy jindy zapotřebí soubor pravidel pro bezproblémovou spolupráci různých elektronických součástí a systémů ve vozidle. Od srpna 2021 na jejich vytvoření pracuje 13 firem a výzkumných institucí v rámci projektu Software-Defined Car (zkráceně: SofDCar).

Cílem projektu SofDCar je zajistit, aby se v budoucnu všechny aktualizace a upgrady softwaru řídily pravidly a procesy, které je umožní kontrolovat a zajistí použití jednotné metodiky pro funkční a IT bezpečnost. Tak se jednotlivé programy nebudou vzájemně rušit a v systému budou fungovat bezchybně.

„Díky novému pohledu na software a data vytváříme základy pro mnohem větší flexibilitu při práci s novými funkcemi a daty v moderních vozidlech. Projekt SofDCar si vzal za úkol zmapovat džungli informačních technologií v autě. Naším cílem je zásadním způsobem uspořádat procesy tvorby a údržby softwaru pro oblast vozidel prostřednictvím moderních vývojových nástrojů napříč firmami a metodami DevOps,“ vysvětluje Dr. Andreas Westendorf, který projekt vede u vedoucí společnosti konsorcia, společnosti Bosch. To dá možnost komplexnějším funkcím a bezpečnostním metodám, které jsou vyžadovány například také pro automatizovanou jízdu.

Součástí projektu je vývoj rozšířeného digitálního dvojčete, tj. virtuálního obrazu vývojových a provozních dat vozidla. V budoucnu bude toto dvojče zahrnovat data distribuovaná ve vozidle a v cloudu – od výroby vozidla až po jeho sešrotování. To přesahuje obraz, který byl dříve zachycen pod pojmem digitální dvojče, protože poprvé pokrývá celý životní cyklus vozidla a zahrnuje také domény cloudu, aplikací, backendu i vývojových systémů. Tímto způsobem chce projekt zajistit, aby informační tok dat o vozidlech a verzích softwaru procházel všemi databázemi a servery. Aktualizace softwaru a nové digitální funkce a služby tak lze kdykoli snáz a především rychleji implementovat.

Bosch je vedoucí společností konsorcia s partnery BooleWorks, ETAS, Mercedes-Benz, P3 digital services, Universität Stuttgart, Vector Informatik, T-Systems, ZF Friedrichshafen a jako přidružený partner státní agentura e-mobil BW. Kromě toho se jako vědecké instituce účastní Univerzita Stuttgart, Výzkumný ústav pro automobilovou techniku a motory vozidel Stuttgart FKSF, Výzkumné centrum pro informační technologie FZI a Technologický institut Karlsruhe KIT. Tříletý projekt spolufinancuje Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky (BMWi) částkou 43 milionů eur.

Datum zveřejnění

23.03.2022

Zdroj informací

Bosch

Foto: Bosch

Fotogalerie

Výběr jazyka

Facebook

AutoWeek

AutoTablet

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2623 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál